Våre tjenester

- for din suksess på messen!

Enten du skal delta på en B2B (business to business / bedrift til bedrift) eller B2C (business to consumer / bedrift til forbruker) så kan vi hjelpe deg igang med et stort konkurransefortrinn!

Definere målgruppe

Alle utstillere har en målgruppe som man må ta i betraktning når vi skal utforme stand og materiell. En definert målgruppe tilrettelegger for kommunikasjonsmessige grep som i større grad treffer relevante prospekt enn å fange oppmerksomhet fra noen som ikke er sannsynlige kunder.

Det første vi gjør er å avdekke hva behovet deres er gjennom samtale. Vår erfarne messerådgiver har mange års erfaring med å se hvordan ulike typer produkter/tjenester kan presenteres og selges – og hvordan varierende resultater kan ses i sammenheng med konkrete aspekter ved messens stand. Alt man gjør enten det er standens utforming, kommunikasjonsmateriell, markedsføringen av tilstedeværelsen osv, er prisgitt målgruppen.

Etablering av tekst/språk

Det er helt normalt at en fagmann har enorme kunnskaper om egne produkter/tjenester. Når man så tilbringer hverdagen med andre med samme interesser/kunnskaper, så blir veldig mange aspekter ved egne produkter en grunnleggende selvfølge. Men; kundene er ikke der. De trenger fagfolks kunnskaper presentert på et forståelig språk. Bare en overskrift på en plakat/rollup/banner kan være forskjellen på om folk stopper opp eller velger å gå forbi din stand, helt uavhengig av produktet/tjenesten din.

Vi har bakgrunn fra reklamebyråer og inhouse kommunikasjonsavdelinger i tillegg til messe-erfaringen, og det gjør MesseSuksess istand til å veilede og skape noe som er formålstjenlig i langt større grad enn mange andre som tilbyr rådgivning til messedeltakelse.

Standinnredning

Mange utstillere tenker at ens eget produkt er så fantastisk at det selger seg selv. Og det kan det godt hende at det gjør i gitte omstendigheter – MEN – på messe så er du i konkurranse med mange titalls/hundretalls aktører som alle prøver å karre til seg det samme publikummet som deg. Dessverre er det få eller ingen publikummere som går inn på en messe med plan eller ønske om å sette av tid til alle stands – selv ikke de som kanskje er relevante. Som ellers i hverdagen vår så er det mange som sloss om oppmerksomheten vår, så da må du på ekstremt kort tid appellere til kunden, og jo mer «dødelig» skuddet (kommunikasjonen) ditt treffer ham/henne, jo større er sannsynligheten for at de stopper opp og undersøker akkurat ditt produkt.

Har du hørt om 7-sekunders reglen? Det er teorien som sier at du har kun 7 sekunder til å gripe oppmerksomheten til passerende og for at dem skal bestemme seg for om de vil vite mer om dine produkter/tjenester, eller fortsette å gå.

Kommunikasjon, innredning, aktiviteter osv. er alt med på å diktere resultatet av din messedeltakelse. Ikke minst er presentasjon av produkt særdeles viktig! Skal man ha dusinvis av samme produkt stilt ut på stand, eller skal man ha mer ro og eleganse rundt ett eksemplar? Hva med mulighet til å prøve produktet? Skjerm kanskje?

Kommunikasjonsmateriell

Det er alltid en god idé å ha informasjon som er enkel, oversiktlig og som raskt forteller publikum hva det er du selger. Det er grunnleggende forståelse for deltakelse på messe; Noen mennesker spør før de leser og vil helst ha alt verbalt – andre foretrekker å stå i fred og ro og lese seg til forståelsen.

Her må man være oppmerksom på svært mange faktorer, som f.eks å klare å være kortfattet og presis, at det grafiske formspråket/-uttrykket appellerer til målgruppen, at bildemateriell er av en kvalitet som fremmer (!) salg, ikke svekker det. Ikke minst er det for mange utstillere svært hensiktsmessig å ha noe å dele ut til besøkende. Vi har en tendens til å tro at eget produkt er så fantastisk at det er umulig å glemme – men i et hav av utstillere som deler ut flyveblader og brosjyrer og visninger og samtaler, så ER det lett å glemme deg. Realiteten er hard 🙂

Hva er egentlig mest effektivt for din stand? Banner? Rollup? Trykte vegger? Og trenger du brosjyre – eller holder det med et visittkort eller flyveblad?

Aktiviteter

En messe er en større samling av mennesker og de er både publikum men ikke minst også mange andre utsillere. Realiteten er at du må konkurrere med en masse andre selskaper og produkter om besøk på din stand. Verst av alt er de utstillerne som er direkte konkurrenter.

Én ting er en innbydende stand, en annen ting er attraktive gode tilbud, – men er dere bevisst på at bare det å faktisk ha endel folk på stand over litt tid, sender signaler til andre publikummere at din stand er verdt å besøke?

Hvordan får man besøkende ikke bare bort til stand, men også til å forbli der? Det finnes mange enkle grep, om enn bare gimmicks, som gir publikum en positiv og fin inngang til din stand og ditt produkt. Hva om du skal ha en konkurranse? Det er det mange stands som har. Men har det noen verdi med besøkende som ikke er interesserte i produktet ditt? Du kan gjøre grep som gjør at du i større grad appellerer til sannsynlige kunder, fremfor usannsynlige.

Innsamling av data

Mange utstillere har produkter og tjenster som kanskje ikke er vanlige å selge der og da – men baserer seg på oppfølging og ettersalg. Å ha en mulighet for direkte kommunikasjon med en potensiell kunde kan være verdt enormt mye.

Det finnes et utall av måter og skaffe seg kunde-data på når du er på messe, men visste du at det du ber om i stor grad påvirker hvor mange som velger å dele? Og hva er incentivet til å gi fra seg personalia? Tenker du at publikum deler bare fordi de ønsker å ha enda mer informasjon i hverdagen? Det må være noe gevinst for å gi deg personlig data, og denne kan komme i mange former.

Og sist men ikke minst – hvordan innhentes den? Bruker vi papir og penn? Ber vi dem om å scanne en qr kode? Har vi en egen digital løsning for dette? Som er lett og rask? Har vi valgt en løsning som skaper kø, så er det avhengig av  hva slags messe vi er på, om det oppleves som attraktivt med kø – eller om man mister mange potensielle interesserte.

Bygging av spesialstand

De fleste messearrangører tilbyr standariserte, praktiske og funksjonelle stands – men ønsker du en helt unik stand, f.eks bygget i egne materialer og med helt andre former og dimensjoner, så trenger vi ekstern kompetanse.

MesseSuksess har et nettverk som ivaretar slike behov og ønsker, og selv om en hver snekker eller møbeldesigner vil hevde å kunne gjøre dette – er det utvilsomt at erfaring mer akkurat stand-bygging er en nødvendighet. Standen skal nemlig være praktisk å flytte, man forsøker å ta hensyn til vekt og dimensjoner for å optimalisere volum og redusere fraktkostnader. Dette er en kostbar affære og mest for de som virkelig legger sin sjel i sitt produkt/tjeneste og er mest vanlig på B2B messer ettersom budsjettene der vanligvis er betydelig større enn for mindre aktører som vil selge lett omsettelige varer på en messe til forbruker. Men også på flere forbrukermesser finnes spesialbygde stands, og vil du satse og ser lønnsomhet i din messedeltakelse så er det lite som skiller deg ut mer i mengden enn en virkelig forseggjort stand.