Ønsker du å arrangere egen messe?
MesseSuksess har mange års erfaring fra arrangørsiden og kan veilede og hjelpe på de fleste områder ift gjennomføring av messe.
Messearrangører har mange ting å tenke på: Lokale skal leies, stands skal selges, messen skal bygges, publikum må komme, utstillere skal både fristes inn samt bli med også i fremtiden, og så videre.
Det er i arrangørens interesse at messens stands tilfredsstiller publikums forventninger – og kanskje aller helst overgår dem. Derfor er det viktig å legge føringer og sette krav til utstillerne. Ofte blir disse overlatt til seg selv, men det er dyrekjøpt erfaring å avholde en messe med utstillere som ikke sørger for at publikum får noe igjen for sitt besøk.
Hva forventer utstillere og hva kan man tilby dem – og til hvilken pris? Hvordan løser man det praktiske rundt parkering, billettkontroll, .. Hvilke krav foreligger ift sikkerhet, brannvern, osv. Hva med strategier for markedsføring samt bemanning og gjennomføring av messen?
Med bakgrunn fra reklame-/design sektoren kan MesseSuksess også utvikle messens grafiske profil, nettsider, billetter, brosjyrer osv. Bør du tenke mest på trykte flater – eller mest på digitale kanaler? Dette avhenger av flere faktorer, men med hovedvekt på bransje og målgruppe.
Vi har også et godt nettverk som dekker den praktiske/fysiske byggingen av messens stand-landskap.
«En messearrangør som ikke lar publikum møte en attraktiv messe med aktive stands er en arrangør som raskt forsvinner...»
Bedre stands?
(Klikk for mer info)
Ta kontakt for informasjon om våre foredrag eller webinar.
Eksempler på messe-aspekter
Messeavis/programblad
Mange messer har egne aviser/programblad med både annonser og redaksjonelt innhold. Hvordan utforme og distribuere dette?
Sosiale medier
Hva kan/bør du gjøre på digitale plattformer, spesielt sosiale medier, i forbindelse med markedsføring av messen?
Skjermer
Som oftest har messer ulike typer skjermer i bruk, det kan være alt fra kart/oversikt til at de har egen scene med skjerm osv. Kan disse kanskje også generere inntekt?
Scene
Mange messer har scene med foredrag/underholdning og annet innhold. Er det kun en utgift? Hva skal vi tilby av aktiviteter/konkurranser/foredrag osv?
Høyttaler
De aller fleste naturlige messelokaler/-haller har et høyttaleranlegg til disposisjon. Hvordan kan dette brukes? Kan det generere inntekt? Hvordan optimalisere budskap for optimal respons?
Spons
På messer har arrangøren et utvalg av utstillere, og mange av disse ønsker seg mest mulig eksponering. Hvordan samarbeide med dem om f.eks premie-spons eller annet?
Messearrangør, glem aldri dette:
En messe er aldri bedre enn kvaliteten på utstillerne!
Som arrangør vil du i det aller lengste forsøke å bidra til at messens utstillere/stands fremstår attraktive, har gode tilbud – og sørger for at publikum reiser hjem fra messen med smil og gode assosiasjoner.